Live For Speed by Michal 011093

Fiat 126 – samochód osobowy skonstruowany w zakładach Fiat, produkowany we Włoszech od 1972 do 1980, a w Polsce od 1973 do 27 września 2000 roku (Polski Fiat 126p). Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.

Przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997 rok) jego oficjalną nazwą.



Czy jest taka osoba w Polsce, która nie widziała Malucha?? Wątpie... Wypowiedzcie się na temat ( chyba ) najpopularniejszego auta w Polsce



Fiat 126, samochód osobowy produkowany w Polsce od 1973 do 2000 roku (Polski Fiat 126p), a we Włoszech od 1973 do 1979. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach

Następcą na polskim rynku był Fiat Cinquecento.

Przez wiele lat był jednym z podstawowych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najważniejsza - maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997 rok) jego oficjalną nazwą.





Gazowe Pandy wyłącznie „made in Poland”



Zakład Fiat Auto Poland w Tychach jest jednym z najlepszych i najbardziej wydajnych fabryk w koncernie oraz największym producentem samochodów osobowych w Europie. W 2009 r. produkcja wyniosła łącznie 600 tys. samochodów, z czego połowę stanowiły Fiaty Panda, reszta to Fiaty 500 i Fordy Ka. Według danych na koniec listopada 2009 r., mury fabryki opuściło 275 tys. Pand, w tym 61893 to pojazdy w wersji Natural Power, zasilane CNG. Blisko 26000 sztuk stanowią samochody fabrycznie przystosowane do zasilania LPG. Z prostego rachunku wynika, że aż 30% Fiatów Panda jest wyposażonych fabrycznie w układ napędowy z silnikiem zasilanym gazem.

>> Całość artykułu dostępna na stronie źródłowej.

Źródło: gazeo.pl





Fiat Panda?

Tak
Kliknij, aby zobaczyć załącznik
Projekt początkowo istniał pod nazwą Gingo (FIAT 169), jednak po protestach koncernu Renault (nazwa zbyt podobna do modelu Twingo) nazwa została zmieniona. Pierwszą odsłoną dla nowego modelu był salon w Bolonii w 2002 roku. Fiat zaprezentował tam koncepcyjne auto o roboczej nazwie Simba/New Small.

Panda drugiej generacji, zwana też Panda Nuova, zadebiutowała w 2003 roku. W listopadzie 2003 roku międzynarodowe jury konkursu "Car of the Year", wybrało Fiata Pandę samochodem roku 2004. Produkowana jest wyłącznie przez spółkę Fiat Auto Poland w Polsce, w fabryce w Tychach. Jest to pięciodrzwiowy mały, miejski samochód osobowy, segmentu A. W palecie Fiata mieści się poniżej modelu Punto. Na niektórych rynkach zastąpił, oprócz Pandy I, również Fiata Seicento. Napędzany jest silnikami benzynowymi, czterocylindrowymi o pojemnościach: 1108 cm3 (54 KM), 1242 cm3 (60 KM), oraz silnikiem diesla o pojemności 1248 cm3 i mocy 70 KM.

W 2003 roku na 73. salonie w Genewie zaprezentowano rekreacyjną wersję - Marrakech.

Projektanci stworzyli samochód terenowy typu "dune buggy", a więc otwarte nadwozie, drzwi pozbawione szyb, orurowanie chroniące pasażerów. Jego wymiary zewnętrzne wynoszą: długość 3,57 m, szerokość 1,61 m, wysokość 1,48 m. W pokonywaniu pustynnych wydm pomaga napęd czterech kół ze sprzęgłem wiskotycznym a także 16-calowe koła z ogumieniem w rozmiarze 205/50.

W 2004 roku pokazano Pandę 4x4, wersję z napędem na cztery koła. Dostępna jest z mocniejszym silnikiem benzynowym i z dieslem. W dniu 3 września 2004 r. w zakładzie w Tychach, po 16 miesiącach od wprowadzenia na linię montażową, został wyprodukowany 250.000. model Pandy.Auto przyspiesza od 0 do 100km\h w 20s.

W 2005 roku pokazano Pandę 4x4 Cross, wersję z napędem na cztery koła oraz blokadą mechanizmu różnicowego. Dostępna jest z silnikiem benzynowym i z dieslem.

W 2006 roku rozpoczęła się faza testowa Pandy Hydrogen to prototyp samochodu napędzanego systemem ogniw paliwowych (fuel cells) na paliwo wodorowe. Silnik osiąga maksymalną moc 60 kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim.




Prace nad konstruowaniem najnowocześniejszych amortyzatorów samochodowych trwają natomiast w gliwickim centrum rozwojowym firmy Tenneco Automotive. Na powierzchni 1320 m kw znajdują się laboratoria testowe i prototypowe, w których 79 inżynierów i techników pracuje nad zaawansowanymi technologiami zawieszeń do pojazdów. Centrum techniczne stanowi wsparcie dla projektów zarówno na rynek pierwotny (original equipment), jak i wtórny (aftermarket).
Samochody z Polski: kto produkuje najwięcej?

Produkcja samochodów osobowych w kwietniu wyniosła 74 391 sztuk, co jest wynikiem tylko o 0,75% lepszym niż rok temu. Po raz pierwszy od początku roku nastąpił spadek liczby wyprodukowanych aut - o 8,4%.

Analizując sytuację, Instytut Samar, monitorujący polski rynek motoryzacyjny zauważą, że niższe wyniki odnotwał Fiat Auto Poland, a to z powodu spadku produkcji modelu Panda (-22,73% r/r i -7,97% m/m). Ogólny wynik u Fiata w Tychach jest niższy o 0,1% w porównaniu do ub. roku, zaś w porównaniu z marce produkcja spadła o 11,86%. Od początku roku w tyskiej fabryce zmontowano 214 558 szt. aut (+13,1%).

W Gliwicach rośnie produkcja dzięki wysokiemu popytowi na Opla Astrę IV. Od początku roku powstało tam 47,7 tys. aut (+45,6% r/r), przy czym nowa Astra stanowi już ponad 63% produkcji Opla w Polsce (ponad 30 tys. szt.).

W fabryce w Poznaniu spadła produkcja osobowych Caddy i Transporterów (-9,44% r/r), podaje Samar.

Lepiej idzie FSO, bo wzrosły zamówienia na zestawy montażowe Lanosa. Dlatego na Żeraniu wyprodukowano w kwietniu 4 797 aut.


http://www.wnp.pl/wiadomosci/samochody-z-polski-kto-produkuje-najwiecej,110249_12_0_0_0.html[/b]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • spaniele.keep.pl