Live For Speed by Michal 011093


W związku z rozstaniem z Hondą montowano tylko silniki konstrukcji Rovera. Początkowo były to znane z poprzedniej generacji silniki serii K o pojemności 1.4, zarówno w wersji ośmio- jak i szesnastozaworowej, a także wywodząca się z nich jednostka 1.6 16V o mocy 111 KM. W ofercie był też silnik diesla serii L o pojemności 2.0 występujący w dwóch wersjach: bez intecoolera z mechanicznym wtryskiem paliwa o mocy 86 KM oraz z intercoolerem i elektronicznym wtryskiem o mocy 105 KM. Mocniejsza wersja uważana była za jeden z najlepiej przyśpieszających hatchbacków z silnikiem diesla końca lat 90. Wkrótce poszerzono ofertę o kolejne silniki serii K, podstawowy 1.1 o mocy 60 KM z wielopunktowym wtryskiem benzyny, a także o dwie jednostki o pojemności 1.8 16V DOHC. Pierwsza z nich dysponowała mocą 120 KM, natomiast druga, wyposażona w zmienne fazy rozrządu VVC, miała 145 KM, jednostka ta była montowana w wersji 200 Vi oraz limitowanej 200 BRM.



nie w każdym aucie są aż takie rozbieżności, prawdę mówiąc w turbodoładowanym jeszcze nie grzebałem z gazem więc się nie wypowiem ale ta różnica w spalaniu może właśnie z tego wynikać, bo masz obniżony stopień sprężania a reszta jest dobijana turbiną (chodzi o to żeby wepchać więcej powietrza i więcej paliwa i ścisnąć do tej samej objętości co w N/A) może to z tego wynika, pogadaj z ludźmi na jakimś forum użytkowników doładowanych silników

kumpel ma np rovera 218 (silnik 1,8 vvc - zmienne fazy rozrządu) i spalanie zawsze wychodzi mu w granicy 1-1,5 litra więcej niż benzyny, nawet przy prędkościach rzędu 180 jak latał swego czasu na Wrocław, ja bym się zaorientował na twoim miejscu na jakimś forum gdzie jeżdżą doładowanymi zagazowanymi autami

a tak w ramach ciekawostki, nie wiem czy wiecie ale dizle też sie da gazować



Witam

troche jednak z postepem trzeba isc........obecnie nie ma dobrego silnika bez rozbudowanej electroniki..
a zapewniam cie , ze obecne WRX zapewniaja calkiem niezle wrazenia z jazdy...
co od land rover'a; dotychczas produkowal w zasazdie dwie linie; luksusowego suv (RR, LR,) oraz meska terenowke czyli seria defender. to wlasnie defender podnosi image w oczach publiki.... a RR i LR przynosza kase (takze serwisom)....
Oj nie wiem Janek czy dzisiejsze ułagodzone Imprezy czy Evo z rozbudowanymi systemami kontroli trakcji i aktywnymi dyframi sa w stanie dostarczyc wiekszej adrenalinki niż stare wzmocnione GT, które stawało w poslizgu tak szybko jak i z niego wychodziło.
A w terenówkach im mniej elektroniki tym lepiej. Jest wiel dobrych silników starszej generacji, które znakomicie sie sprawdzają bez pompowtryskiwaczy i zmiennych faz rozrządu.
Niestety klientela używa tych samochodów głównie do bulwarowego szpanowania więc i wymaga nowości pod maską. Szkoda.
Pozdrawiam



Witam
Cytat:
troche jednak z postepem trzeba isc........obecnie nie ma dobrego silnika bez rozbudowanej electroniki..
a zapewniam cie , ze obecne WRX zapewniaja calkiem niezle wrazenia z jazdy...
co od land rover'a; dotychczas produkowal w zasazdie dwie linie; luksusowego suv (RR, LR,) oraz meska terenowke czyli seria defender. to wlasnie defender podnosi image w oczach publiki.... a RR i LR przynosza kase (takze serwisom)....
Oj nie wiem Janek czy dzisiejsze ułagodzone Imprezy czy Evo z rozbudowanymi systemami kontroli trakcji i aktywnymi dyframi sa w stanie dostarczyc wiekszej adrenalinki niż stare wzmocnione GT, które stawało w poslizgu tak szybko jak i z niego wychodziło.
A w terenówkach im mniej elektroniki tym lepiej. Jest wiel dobrych silników starszej generacji, które znakomicie sie sprawdzają bez pompowtryskiwaczy i zmiennych faz rozrządu.
Niestety klientela używa tych samochodów głównie do bulwarowego szpanowania więc i wymaga nowości pod maską. Szkoda.
Pozdrawiam



Honda Civic samochód osobowy z segmentu C produkowany przez koncern Honda. Obecnie na rynku jest dostępna VIII wersja tego modelu.

Najpopularniejsze modele tego samochodu produkowane były w latach 1992-1996 w trzech wersjach nadwozia (3d - sport hatch, 2d - coupe i 4d - sedan) z silnikami o pojemnościach 1.3 - 1.6 (75KM - 160KM).

VI generacja (1995-2000)

Honda Civic 5D jest następcą modelu Hondy Domani który był oferowany na wschód od Polski. Była zaprojektowana specjalnie na rynek europejski i produkowana po raz pierwszy w angielskich zakładach Hondy w Swidon. Pozostałe modele (3D, 4D) były produkowane nadal w Japonii, a model 2D w USA.

Zastosowano znane jednostki napędowe, poprawiono wyciszenie wnętrza, bezpieczeństwo bierne oraz czynne i komfort jazdy. W 1998 roku do rodziny Civiców dołącza Aerodeck- rodzinne kombi. Civic 5d był produkowany w angielskiej fabryce Hondy w Swindon, na bazie modelu 5d produkowano również Rovera 400. W nadwoziu 5d występowały silniki: 1.4 (75KM lub 90KM), 1.5 VTEC-E (90KM lub 115KM), 1.6 (116KM), 1.6 VTEC (126KM), 1.8 DOHC VTEC (169KM). Montowany był również silnik diesla 2.0 TD konstrukcji Rovera w dwóch wariantach mocy: 86KM oraz 105 KM (z intercoolerem), mocniejszy silnik montowany był głównie w wersji Aerodeck. Skupiono się głównie na zwiększeniu przestronności wnętrza, poprawie bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Paleta silników na bazie zmiennych faz rozrządu pozwalała na przyrost mocy: 1,5l VTEC-E (115 KM) do 1,6l DOHC -VTEC (od 116 do 160 KM). Civic 1,6 ES posiadał jako ciekawostkę elektronicznie sterowana skrzynię CVT. Z okazji pięćdziesięciolecia Hondy zaprezentowano wersje Type-R, wyposażoną w silnik 1.6 DOHC VTEC osiągający 185 KM z pojemności 1,6 litra, stajac sie tym samym rekordzistą pod względem mocy przeliczanej na litr pojemności wśród seryjnych silników atmosferycznych. Został zdetronizowany dopiero przez młodszą siostrę Honde S2000.

Silniki montowane w VI generacji:

* D14A2, SOHC, 16V, 1396 cm, 90 KM
* D14A3, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14A4, SOHC, 16V, 1396 cm ,90 KM
* D14A5, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14A6E, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14A7E, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14A8E, SOHC, 16V, 1396 cm, 90 KM
* D14Z1, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14Z2, SOHC, 16V, 1396 cm, 90 KM
* D14Z3E, SOHC, 16V, 1396 cm, 75 KM
* D14Z4E, SOHC, 16V, 1396 cm, 90 KM
* D14Z6, SOHC, 16V, 1396 cm, 90 KM
* D15Z3, SOHC VTEC-E, 16V, 1493 cm, 90 KM
* D15Z8, SOHC VTEC-E, 16V, 1493 cm, 114 KM
* D15Z8E, SOHC VTEC, 16V, 1493 cm, 115 KM
* D16B2, SOHC, 16V, 1590 cm, 116 KM
* D16W3E, SOHC, 16V, 1590 cm, 116 KM
* D16W4E, SOHC VTEC, 16V, 1590 cm, 125 KM
* D16Y2, SOHC VTEC, 16V, 1590 cm, 126 KM
* D16Y3, SOHC, 16V, 1590 cm, 114 KM
* D16Y5, SOHC VTEC, 16V, 1590 cm, 115 KM
* D16Y7, SOHC, 16V, 1590 cm, 106 KM
* D16Y8, SOHC VTEC, 16V, 1590 cm, 127 KM
* D16Y9, SOHC, 16V, 1590 cm, 106 KM
* D16Z7, SOHC VTEC, 16V, 1590 cm, 125 KM
* B16A2, DOHC VTEC, 16V, 1595 cm, 160 KM
* B16A4, DOHC VTEC, 16V, 1595 cm, 170 KM
* B16B, DOHC VTEC, 16V, 1595 cm, 185 KM, Civic Type-R
* B18C4, DOHC VTEC, 16V, 1797 cm, 169 KM



Obrazek: Honda Civic 5d



Cytat:
Hmmm, dość 'ciekawy' wywód, naprawdę mocny... Ale lepiej nie zaczynać takich dyskusji, bo silnik awaryjny a silnik technicznie zaawansowany i wymagający lepszej opieki to w AR 16v to samo = TS 16v. I wcale nie jest to równoznaczne z dziadostwem konstrukcyjnym.. A to, że nie każdy potrafi dbać o olej i bieżące sprawy, to już inny problem... Serwisy też nie bardzo wiedzą jak to ugryźć. Znam ludzi, którzy na TS'ach jeżdżą lata bez problemów... A jeżeli szukać teorii o 'gorszości' AR to prędzej BX mają przypadłość nagminnego obracania panewki, niezależnie od użytkowania... I zawieszenie w 156 daje popalić na naszych drogach, co nie oznacza, że jest złe (156'tek najwięcej i dlatego wszyscy marudzą) Ogólnie każdy chwali swoje, ale to, że masz łańcuch nie oznacza, że możesz pisać o TS'ie głupoty o 'najgorszym silniku świata'... Swego czasu była to najbardziej zaawansowana konstrukcja w tym segmencie i tylko V-TEC Hondy miał też zmienne fazy rozrządu, które dają trochę przyjemności (kosztem paliwa... ;) ) A jak się komuś nie podoba, to niech kupi sobie 8v silnik od VW lub opla - nawet bez oleju przejeżdżą więcej kilometrów niż niejedno auto, w którym znamy tylko korek paliwa i spryskiwaczy... Takie małe OT :) Może to tak zabrzmiało ale nie miałem w zamiarze obrażać użytkowników 16-stek. Chodzi o to, że większość ludzi kojarzy alfę z obróconymi panewkami, zerwanymi paskami czy nie równą pracą na wolnych obrotach niż ze słabym zawieszeniem - przynajmniej ja takich spotykam.

Niestety prawda jest taka, że ten silnik nie powinien mieć więcej jak 130 KM (1.8 w górę) bo tyle wytrzymuje bezproblemowo pod warunkiem nie kręcenia go za wysoko - to jest bliźniacza konstrukcja co w BBM 1.8 tylko tu nie ma wariatora.

Moim zdaniem konstrukcja jego wcale nie jest taka wspaniała, wykonany jest z jakiś kiepskich materiałów, ma niedopracowany system smarowania po prostu za słaba konstrukcja do oferowanych parametrów. Nie wspominam już o elektronice.

Swojego nie będę chwali ale napiszę np. o silnikach rovera z serii K16. Tam pojemność 1,4 ma 103 konie (1.8 ma tez zmienne fazy rozrządu) a żeby go zakatować to trzeba naprawdę się postarać. Po 200 tys. km silnik nadal trzyma parametry a kompresja jest rzędu 13-14.

Tylko proszę nie brać tego wpisu jak atak na kogokolwiek czy na samą markę, to są po prostu przemyślenia jakie miałem kiedy szukałem alfy dla siebie. Na początku byłem bardzo zafascynowany tym silnikiem niestety z czasem mi przeszło jak bardziej dokładnie się mu przyjrzałem. Innego auta raczej nie chcę bo Alfa to mój świadomy wybór i wcale nie narzekam na zawieszenie czy inne pierdółki. To samo dotyczy modelu 156 czy innego wszytko jest ok tylko gdyby nie ten ts 16v. Alfa jest dla mnie autem prawie genialnym i cieszę się bardzo, że to właśnie 155 a nie jakiś opel czy vw :)



Skróty techniki motoryzacyjnej
  od teraz juz wszystko jasne :)

4WD 4 Wheel Drive - Napęd na 4 koła.
4WS Four Wheel Steering - System daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu.
ABC Active Body Control - Układ aktywnego zawieszenia.
ABS Antilock Brakes System - System zapobiegajcy blokowaniu kół przy hamowaniu.
ADS Adaptive Damping System - System dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy.
ACC Adaptive Cruise Control - Aktywny CCS, zob. CCS.
ARTS Adaptive Restraint Technology System - System zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.
ASC+T ASR w BMW
ASR Acceleration Slip Regulation - System zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu.
AWD All Wheel Drive - Napęd na 4 koła.
BAS Brake Assistant System - Wspomaganie hamowania.
BAC Brake Assistant Control - Wspomaganie hamowania.
CBC Cornering Brake Control - System stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach. (BMW)
CCS Cruise Control System - System utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu.
CDI Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mercedes).
CDTI Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel).
Common-rail Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla.
CRDi Diesel w Kia.
CTDi Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi.
Cx, Cw Współczynnik oporu powietrza.
D4 Bezpośredni wtrysk paliwa (Toyota).
DAC Downhill Assist Control - Wspomaganie jazdy na stromych zjazdach.
D-4D Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota).
D5 Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Volvo).
dCi Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan i Renault).
DOHC Double Over Head Camshaft - Podwójny wałek rozrządu w głowicy.
DSA ASR w Volvo.
DSC Dynamic Stability Control - ESP w BMW, Jaguar, Mazda.
DSTC Dynamic Stability and Traction Control - ESP w Volvo.
DTI Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel).
EBA BAS (Ford, Volkswagen).
EBD Korektor siły hamowania.
ECS Electronically Controlled Suspension - zob. ADS.
ELD - Electronic Locking Differential - system, który przy prędkościach do 30 km/h w razie poślizgu koła przyhamowuje je, kierując tym samym moment obrotowy na drugie koło tej samej osi.
ESP Electrinic Stability Program - Elektroniczny system utrzymania toru jazdy.
ETC ASR (Land Rover).
ETS zob. ASR.
FDR Fahr Dynamik Regulung - ESP opracowany przez Boscha.
FSI Bezpośredni wtrysk paliwa (grupa VW).
FWD Front Wheel Drive - napęd na koła przednie.
GDI Bezpośredni wtrysk paliwa (Mitsubishi).
HDC Hill Descent Control - Kontrola zjeżdżania ze wzniesienia (Land Rover, BMW).
HDi Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (PSA - Citroen i Peugeot).
Hill-Holder System zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę (Subaru).
HPI Bezpośredni wtrysk paliwa (PSA - Citroen i Peugeot).
IDE Bezpośredni wtrysk paliwa (Renault).
IMA Integrated Motor Assist - polepszanie osiągów i ekonomiki eksploatacji auta za pomocą silnika elektrycznego zintegrowanego z silnikiem spalinowym.
Immobilizer System odcinający zapłon w przypadku próby uruchomienia silnika bez autoryzacji.
Intercooler Chłodnica powietrza doładowującego.
JTD Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Fiat).
JTS Bezpośredni wtrysk paliwa (Fiat).
LSD Limited Slip Differential - Szpera, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
MBA BAS w Skodzie.
MASC ESP w Mitsubishi.
MATC ASR w Mitsubishi.
Nivomat System dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu.
Quattro Napęd na 4 koła (Audi).
SAHR System Active Head Rests - System aktywnych zagłówków.
SCi Bezpośredni wtrysk paliwa (Ford).
SDI Diesel wolnossący (grupa VW).
SIPS Side Impact Protection System - System zabezpieczania w uderzeniach bocznych (Volvo).
STC ASR w Volvo.
SWT Sidewall Torsion Sensor - System pomiaru ciśnienia w oponie.
PSM Porsche Stability Management - ASR w Porsche.
RWD Rear Wheel Drive - Napęd na koła tylne.
TC Traction Control - ASR (Opel).
TCS Traction Control System - ASR (Alfa Romeo, Ford, Hyunday, Seat).
TDCi Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford).
TDI Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW).
TiD Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab).
TS Twin Spark - Dwie świece zapłonowe w cylindrze (Alfa Romeo).
TRACS Traction Control System - zob. ASR.
TRC Traction Control - ASR (Toyota, Lesus).
VDC ESP w Alfa Romeo, Subaru.
VDIM Vehicle Dynamics Integrated Management - zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu.
VSA ESP (Honda).
VSC ESP (Toyota, Lexus).
VTEC Variable valve Timing and lift Electronic Control - Układ zmiennych faz rozrządu (Honda).
VVT-i Variable Valve Timing - Układ zmiennych faz rozrządu (Toyota).
WHIPS Whiplash Protection System - System ochrony przed uszkodzeniem kręgosłupa (Volvo).
MPI Multi Point Injection - Wtrysk wielopunktowy
MBA BAS (Skoda)


Poprawiłem listę, dopisałem anglojęzyczne odpowiedniki, ujednoliciłem i dopisałem skrót.
AML

Przykleiłem.
DJ

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • spaniele.keep.pl